Monday, November 19, 2012

Triffle!!

Semasa di Terengganu, my sister made triffle. The triffle was so different dari triffle yg saya biasa tengok. Recipe triffle nya menggunakan bahan yg minimum. Setelah diadakan Q&A, maka terhasil lah triffle petang tadi.



Dan ini sebahagian bahan yg saya gunakan. Yg saya tak masukkan adalah tepung custard, fresh milk & vanilla extract.


Untuk base di bawah sekali, saya gunakan pound cake yg saya baked sendiri. Sebab malas nak pi beli swiss roll cake maka saya ambil keputusan just bake a cake. Cuma dari pengamatan saya, swiss roll cake adalah yg terbaik, perasa vanilla.

Kristal Jelly Nona pilihan saya dan fruit mix (cocktail) Dole saya gunakan. Heavy syrup dalam fruit mix ini saya masukkan dalam adunan custard yg saya tambah susu, vanilla & sedikit garam.

At the end, ianya sungguh triffle cam ni. Cost of making pun tak la mahal, just nice. Manakala triffle orang putih banyak pakai cream & buah buahan berries yg fresh. Sangat mahal modalnya tapi sesekali mencuba apa salahnya. As for me, Insyaallah ada masa & rezeki lebih ingin saya cuba triffle orang putih laks :-)

No comments:

Post a Comment