Friday, November 2, 2012

Makin mahal....

Tadi ke hypermarket beli brg dapur. Mak oiii... beratus! terasa la ni punyalah banyak beza bila berbelanja brg keperluan keluarga. Itu tak termasuk lauk pauk basah.

Me with 6 kids and 8 of us in the family, cost expenditure monthly boleh mencecah sampai RM1,500 sebulan. Dulu dalam RM800 cukup dah, semenjak 5 tahun kebelakangan ni makin naik. Sikit sikit yg pada awalnya tak la kita perasan. Tapi tetiba register machine tunjuk jumlah yg perlu dibayar RM322.00 tak la terkejut sgt tapi ada sikit la shocking. Sebab tak beli ayam, ikan, udang segala. Saya void sbb saya nak beli on Sunday. Syiok sikit, harga adalah rendah dari hari ni.

Menjadi housewife bak kata orang kena bijak berbelanja. Sememangnya tu la yg saya usahakan tapi dengan capacity 8 org dan barangan yg kian harga meningkat maka saya kena bijak tang lain la. Kena pandai pilih apa yang nak beli dan compare harga dgn jenama yg lain. Itu yang ambil masa lama bila membeli ni.

Apa pun saya anggap inilah rezeki keluarga saya. ALLAH dah tetapkan cam tu maka saya redha, syukur sebab masih bertahan sampai kini. Harap ALLAH permudahkan urusan kami sekeluarga juga apa jua yg kami belanjakan ianya mendapat keberkatan.

Kaki dah lenguh ni gara-gara bershopping groceries tadi. Insyaallah jap lagi nak brisk walk di lake Cyberjaya. Nak kasi segar sikit badan ni :-)

No comments:

Post a Comment