Sunday, February 3, 2013

Aquarium, Beginners for Dummies.. ehem, like me

Cerita pasal aquarium dan membela ikan memang saya zero. Tapi sebelum saya nak start hobi baru ni, saya buat load of searching of information. 

Sebelum ni saya ada bela ikan di apartment tingkat 13 dalam pasu lebar dengan kiambang bagai. Saya letak ikan kecik kecik yang akhir beranak pinak. That was 10 years ago. A now I have to really understand having pets in an aquarium. The do and donts. Alhamdullilah, banyak blog yang saya singgah membaca amat menarik informasi dia orang share. Dan masih dalam try and error, finally a few deaths happened. 

My guppy to date dah mati dalam 5 ekor, ikan si Aisyah 2 ekor gone and now I am still trying my best to keep those fished alive, Insyaallah. 

Pada beginners cam saya ni, banyak-banyak la browsing dan gain as much information as u can. Kalau main belasah jer kemungkinan kita pun jadi kusam nak teruskan membela ikan comei ni. 

Example, ikan guppy ni memang senang mati tapi sebenarnya mudah dibela.. saya masih cuba memahami hujah blogger yang berikan kata 'hikmah' ini yang buat saya beli lagi ikan guppy. 3 ikan guppy saya cam tengah bunting, saya dah asingkan pada pasu yang dihias serba mampu dengan kiambang untuk depa keep themselves alive huhuhu (doakan beranak ler tiga-tiga ekor ni) 


** pinjam gambar blogger Zone_ik@n

Dan ikan Black Molly ni saya berikan panggilan aquarium cleaner sebab segala makanan yg berlebihan jatuh kat bebatu kecik tu dia patuk makan hehehe... dan setelah sehari berada dalam aquarium, esok pagi saya tengok air jernih!!!! Thank you Black Molly! Awesome la ikan ni hehehe... ada 2 ekor tapi nak tau citer, masa mula-mula masuk dalam aquarium dia patuknya ikan Aisyah yg membuat saya terpaksa masukkan dalam pasu dan ber-house mate dengan guppy betina... dan sehari kemudian, mati. 


** pinjam gambar blogger Zone ik@n

Tetra Neon, asalnya beli 2 ekor tapi bila baca sorang ni punya blog, elok beli banyak sikit kerana ikan ni gerak berkumpulan. Maka saya tambah lagi 10 ekor, 12 kesemuanya. Seronok depa dah ramai :-) 

Dan beli sedikit lumut dari nursery pokok di Dengkil dan kiambang untuk di letakkan dalam pasu. Pagi ni jengah kat pasu, ikan guppy masih bertahan... dan ikan dalam aquarium pun cergas nampak gayanya.

No comments:

Post a Comment